4 rzeczy, które powinieneś wiedzieć o przechowywaniu danych

Znacie to uczucie, kiedy coś zgubiliście i rzucacie się w gorączkowe poszukiwania? Całe szczęście, że w większości przypadków kończy się to na znalezieniu zguby i olbrzymim poczuciu ulgi. Wśród wielu użytkowników komputerów podobny efekt wywołuje myśl, że mogliby utracić wartościowe dane. Podpowiemy, jak się przed tym zabezpieczyć i nie dopuścić do sytuacji, w której potrzebne będzie odzyskiwanie danych z dysku.

1. Boom w magazynowaniu danych

Nigdy wcześniej ludzkość nie produkowała w tak krótkim czasie tak dużej ilości informacji. Specjaliści szacują, że do 2020 roku każda osoba będzie generowała około 5200 GB danych rocznie. W pracy tworzymy dokumenty tekstowe i arkusze, w czasie wolnym zamieniamy się w zapalonych fotografów i kamerzystów. Kiedy dysponowaliśmy ograniczoną pojemnością dysków, a aparaty mieściły do 36 zdjęć, stawialiśmy na jakość przechowywania danych. Teraz ten trend się zmienia i przy dostępnych możliwościach technicznych, mniej zaprzątamy sobie głowę takimi kwestiami jak segregowanie i zabezpieczanie plików.

2. Dyski zewnętrzne

Kiedy zabraknie miejsca na dysku komputera, możemy rozważyć zakup modelu zewnętrznego, którego standardowa pojemność waha się zazwyczaj od 500 GB do 2 TB. Szeroki wybór i przystępne ceny sprawiają, że coraz więcej osób decyduje się na takie rozwiązanie.

Nie zapominajmy także o nieco starszych rozwiązaniach. Pendrive to przenośne kieszonkowe pamięci, które świetnie sprawdzają się w sytuacjach, kiedy potrzebujemy szybkiego transferu danych z jednego urządzenia na drugie. Z kolei karty pamięci to nośniki danych, w których możemy magazynować pliki rejestrowane przez aparaty cyfrowe, kamery, czy telefony komórkowe.

ochroniarz na tle danych internetowych

3.     Chmury, czyli pamięć wirtualna

Jeśli chcemy mieć swoje pliki pod ręką i dostęp do nich 24/7, powinniśmy skorzystać z tzw.  dysków w chmurze, czyli wirtualnych przechowalni danych. W jednym miejscu umieścimy wszystkie istotne dla nas dane, a dostęp do nich możliwy będzie z każdego urządzenia, bez względu na porę dnia, czy lokalizację. Wystarczy utworzyć konto na wybranej przez nas platformie. Wybór jest duży.

Google Drive stanowi świetne rozwiązanie dla firm. Możemy tworzyć różnego rodzaju pliki, od tekstowych, poprzez arkusze kalkulacyjne, na prezentacjach kończąc. Liczne dodatki gwarantują duże możliwości konfiguracji, a funkcja zapisu zmian w czasie bieżącym powoduje, że utrata danych jest niemożliwa.

Pasjonatom fotografii z pewnością przypadnie do gustu serwis społecznościowy Flickr.com. Jest to jedna z największych platform na świecie, powstała z myślą o gromadzeniu zdjęć i filmów. Wystarczy wspomnieć, że średnio w ciągu każdego dnia użytkownicy udostępniają aż 2 miliony plików. Sam decydujesz, które pokażesz szerszej publice, a które zachowasz dla siebie. Na zachętę Flickr bezpłatnie oferuje aż 1 TB przestrzeni dyskowej dla każdego nowego członka.

Dropbox z kolei to już legenda i pionier w magazynowaniu plików. Działanie programu opiera się na tworzeniu folderów oraz ich udostępnianiu innym użytkownikom oraz osom trzecim. Na podobnej zasadzie działają również inne dyski zewnętrzne, takie jak: One Drive – 15 GB darmowej przestrzeni, Box – 10 GB, iCloud – 5 GB, oraz Hive – nielimitowany.

4.     Odzyskiwanie danych z dysku

A co, jeśli nie posiadamy kopii naszych newralgicznych danych, i właśnie padł nam twardy dysk? Obecnie nie stanowi to większego problemu. Nawet w przypadku utraty plików, dostępne rozwiązania technologiczne umożliwiają pełne odzyskanie danych z dysku, zarówno z dysków twardych, jak i z nośników zewnętrznych, przenośnych pamięci USB oraz kart pamięci. Lepiej jednak nie podejmować się tego zadania na własną rękę. Serwisy komputerowe dysponują specjalistycznym oprogramowaniem i wiedzą, która umożliwia im skuteczne wykonanie usługi i to w stosunkowo krótkim czasie.

Dane są ważne, bo coraz częściej stanowią źródło dochodu. Ich utrata to utrata czasu i pieniędzy, a niejednokrotnie również bezcennych wspomnień. Warto więc zabezpieczyć się przed utratą danych, chociażby poprzez przechowywanie najważniejszych plików na dyskach online.