3GIGA S.C. P.Kamiński, M.Urbiel
ul. K.S. Wyszyńskiego 2/1 lok 12
15-888 Białystok

tel. +48 85 746 16 45
kom. +48 600 763 600
e-mail: sklep@3giga.pl
Komputery Białystok, Naprawa komputerów Białystok, serwis laptopów Białystok

Godziny otwarcia:
Pon-Pt: 9-17
Sob: nieczynne

Kontakt : Allegro
allegro: aukcje@3giga.pl

Przedstawiciel Handlowy:
Piotr Wałuszko: 663 201 061

 

Kiedy Windows mówi STOP, czyli o syndromie niebieskiego ekranu

Od lat polscy użytkownicy komputerów pozostają wierni systemowi Windows, co potwierdzają dane z 2016 roku – prawie 70% krajowego rynku systemów operacyjnych należy do produktu Microsoftu. Pomimo powszechności systemu nie jest on bez wad i prawie każdy zetknął się kiedyś z pojawiającym się komunikatem o błędzie krytycznym. Kiedy się tego spodziewać i jak lepiej zrozumieć, co dzieje się z naszym komputerem, zanim wizyta w serwisie komputerowym stanie się koniecznością?

Typowe błędy – zawieszanie i restartowanie się Windowsa

Pierwszymi sygnałami świadczącymi o tym, że z naszym systemem operacyjnym dzieje się coś złego jest jego samoistne zawieszanie się i restartowanie. Na szczęście na tym etapie zwykle możemy samodzielnie przywrócić komputerowi sprawność. Wybór właściwego rozwiązania problemu zależy po części od wersji posiadanego przez nas oprogramowania. Okienka od Microsoftu niejedno mają imię, do tej pory popularnością cieszą się nie tylko Windows 10, czy siódemka, ale i leciwy Windows XP oraz mocno już podeszła Vista.

Według badania z 2014 roku systemami najbardziej narażonymi na błędy są Windows 7 i Windows 8.1. Czasem za nieprawidłowe funkcjonowanie systemu odpowiada wadliwe oprogramowanie, a czasem zaniedbania użytkownika. Skąd czerpać praktyczną wiedzę na temat źródła problemu? Przydatna okazuje się strona pomocy technicznej Microsoftu, gdzie znajdziemy porady dotyczące identyfikacji kategorii występującego błędu i wskazówki odnośnie jego eliminacji niezależnie od posiadanej wersji systemu.

Komunikat na blue screenie – jak go odczytać?krytyczny błąd systemu w laptopie i stetoskop

Stało się – błękitny ekran, a na nim zawiły technicznie komunikat o błędzie krytycznym. Tajemniczo wyglądający ciąg liczbowy to cenne źródło wiedzy, z którego możemy dowiedzieć się, co stało się z naszym Windowsem. Treść kodowania błędów niebieskiego ekranu składa się z:

  • symbolicznego opisu – jest to nazwa występująca przed numerem błędu,
  • wskazania rozwiązania – ogólne dane o błędach przydatne do ich naprawienia,
  • numeru błędu i jego parametry – pojawiają się po słowie STOP. Pierwsza seria to zapis szesnastkowy wyjątku krytycznego, po niej następują jeszcze maksymalnie cztery ciągi liczbowe – parametry,
  • informacji o sterowniku – nie występują w każdym komunikacie. Wskazują na sterownik powiązany z błędem.

Gdy uda nam się już odnaleźć w tym zawiłym kodzie, zdobędziemy wiedzę, która pozwoli nam  nawet samodzielnie dobrać rozwiązanie problemu.

Szczegółowe przykłady możliwych błędów wraz z ich opisem można znaleźć na stronie pomocy technicznej Microsoftu. Wystarczy wpisać w pole wyszukiwarki kod błędu, a wyświetlą nam się porady odnośnie naprawy usterki.

Kiedy do serwisu komputerów?

Kilka najczęstszych powodów nieprawidłowego działania systemu operacyjnego to:

  • niezgodność zainstalowanego sprzętu,
  • problemy ze sterownikami,
  • błędnie zapisany rejestr wpisów,
  • występowanie wirusów,
  • wpływ programów antywirusowych,
  • nieaktualizowanie aplikacji,
  • nieprawidłowe modyfikacje systemu.

Niektóre czynności, jak np. aktualizacja aplikacji za pomocą Windows Update, są nieskomplikowane i większość z nas poradzi sobie z nimi samodzielnie. Czasami może być jednak konieczne przywrócenie systemu do poprzedniego stanu, rozwiązywanie problemów w trybie awaryjnym lub sprawdzenie komputera pod kątem występowania błędów dysku twardego i pamięci. Ze względu na wyższy poziom trudności są to już zadania dla serwisu komputerowego.

 

Niestety, ale Windows wymaga naszej ciągłej uwagi podczas korzystania. Ostrożne instalowanie programów i aplikacji, kontrolowanie pracy sterowników oraz monitorowanie systemu  po wprowadzeniu zmian często pomagają uniknąć wizyty w serwisie.

Dowiedz się także